Jak dobrze motywować swoich pracowników?

motywacja pracownikow

W zdecydowanej większości przypadków za sukcesem każdej firmy stoją jej pracownicy. Inaczej jest w przypadku firm jednoosobowych. Dzisiaj jednak skupimy się na pracownikach, którzy w odpowiedni sposób zmotywowani będą działać na to, aby firma rozwijała się i przynosiła zyski. Wyróżniamy dwa rodzaje motywacji: pozytywne oraz negatywne.

Motywacja pozytywna

Jak sama nazwa wskazuje, tego typu motywacja kojarzy nam się z czymś dobrym. Zaliczana do najbardziej znanego nam grona czynników motywacyjnych dzieli się na motywację finansową oraz poza finansową.

Motywacja finansowa to oczywiście dodatkowe pieniądze. Nic tak nie motywuje jak pieniądze, których się nie spodziewaliśmy (np.prezent od szefa za wyrobione cele). W podmiotach stosowane są na ogół premie uznaniowe, nagrody finansowe. Firmy podczas podpisywania umowy z nowym pracownikiem bardzo często zaznaczają fakt istnienia premii, które uzależnione są od wyników finansowych.

Motywacje poza finansowe, poza płacowe to takie, które nie mają formy pieniężnej. Często wielu pracodawców zamiast żywej gotówki przekazuje swoim pracownikom bilety do kina, teatru, do ośrodków sportowych. Do bardzo popularnych należą również bony świąteczne w znacznej kwocie. Chyba wszyscy wiedzą również jakie znaczenie mają imprezy firmowe i wyjazdy integracyjne, które należą do najpopularniejszych sposobów motywacji pracowników.

Motywacja negatywna

Chyba łatwo się domyślić, że ten sposób motywacji nie jest wskazany do stosowania. Pomimo tego wielu pracodawców nadal stosuje techniki zastraszające pracowników. Do przykładowych zachowań należy groźba utraty pracy, przeniesienie na inne – gorsze stanowisko, brak premii lub obniżenie wypłaty. Chyba nikt nie chciałby być zastraszany w ten sposób. Czasem jednak widząc, że pracownik lub cały zespół nie przykłada się do pracy – można pozwolić sobie na wykonanie takich kroków. Przy czym należy pamiętać o tym, żeby nasze negatywne motywowanie pracowników nie wpłynęło na pogorszenie się atmosfery w miejscu pracy.

Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]

Podobne posty

  • Umowa o pracę, zlecenie i o dzieło – charakterystykaUmowa o pracę, zlecenie i o dzieło – charakterystyka Osoby pracujące w Polsce - nie na własny rachunek - mogą być zatrudniona na podstawie trzech umów, do których należy zaliczyć: umowę o pracę, umowę zlecenie oraz umowę o dzieło. W artykule chcielibyśmy poruszyć kwestię różnic między tymi […]
  • Jak zorganizować event firmowy? Przydatne wskazówkiJak zorganizować event firmowy? Przydatne wskazówki Organizacja firmowych wydarzeń, zarówno tych czysto biznesowych, jak i integracyjnych to zawsze duże wyzwanie. Jak się do niego przygotować, by finalnie event został przeprowadzony od A do Z tak, jak tego chce właściciel przedsiębiorstwa? Od […]
  • Coaching jako nowe narzędzie biznesoweCoaching jako nowe narzędzie biznesowe Coaching w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Moda na tego typu działania przywędrowała do nas zza wielkiej wody. Coaching biznesowy wykorzystywany jest w wielu krajach w Ameryce przez zdecydowaną większość firm. Czym ono jest i dlaczego […]
  • Kilka pomysłów na własny biznesKilka pomysłów na własny biznes W dobie dzisiejszych czasów coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie swojego biznesu. Natomiast, aby taki biznes otworzyć w pierwszej kolejności należy przemyśleć, jak rodzaj prowadzonej działalności będzie najbardziej opłacalny. Dlatego […]
  • Czy opłaca się podjąć staż z urzędu pracy?Czy opłaca się podjąć staż z urzędu pracy? Obecnie rynek pracy w Polsce jest dość niepewny. Jak wskazują statystyki nadal jest wiele bezrobotnych osób z wykształceniem wyższym, które od momentu ukończenia studiów potrafią nawet przez rok czasu poszukiwać pracy. Urząd pracy od wielu lat […]