Jak dobrze motywować swoich pracowników?

W zdecydowanej większości przypadków za sukcesem każdej firmy stoją jej pracownicy. Inaczej jest w przypadku firm jednoosobowych. Dzisiaj jednak skupimy się na pracownikach, którzy w odpowiedni sposób zmotywowani będą działać na to, aby firma rozwijała się i przynosiła zyski. Wyróżniamy dwa rodzaje motywacji: pozytywne oraz negatywne.

Motywacja pozytywna

Jak sama nazwa wskazuje, tego typu motywacja kojarzy nam się z czymś dobrym. Zaliczana do najbardziej znanego nam grona czynników motywacyjnych dzieli się na motywację finansową oraz poza finansową.

Motywacja finansowa to oczywiście dodatkowe pieniądze. Nic tak nie motywuje jak pieniądze, których się nie spodziewaliśmy (np.prezent od szefa za wyrobione cele). W podmiotach stosowane są na ogół premie uznaniowe, nagrody finansowe. Firmy podczas podpisywania umowy z nowym pracownikiem bardzo często zaznaczają fakt istnienia premii, które uzależnione są od wyników finansowych.

Motywacje poza finansowe, poza płacowe to takie, które nie mają formy pieniężnej. Często wielu pracodawców zamiast żywej gotówki przekazuje swoim pracownikom bilety do kina, teatru, do ośrodków sportowych. Do bardzo popularnych należą również bony świąteczne w znacznej kwocie. Chyba wszyscy wiedzą również jakie znaczenie mają imprezy firmowe i wyjazdy integracyjne, które należą do najpopularniejszych sposobów motywacji pracowników.

Motywacja negatywna

Chyba łatwo się domyślić, że ten sposób motywacji nie jest wskazany do stosowania. Pomimo tego wielu pracodawców nadal stosuje techniki zastraszające pracowników. Do przykładowych zachowań należy groźba utraty pracy, przeniesienie na inne – gorsze stanowisko, brak premii lub obniżenie wypłaty. Chyba nikt nie chciałby być zastraszany w ten sposób. Czasem jednak widząc, że pracownik lub cały zespół nie przykłada się do pracy – można pozwolić sobie na wykonanie takich kroków. Przy czym należy pamiętać o tym, żeby nasze negatywne motywowanie pracowników nie wpłynęło na pogorszenie się atmosfery w miejscu pracy.

Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]

Podobne posty

  • Jak zostać dobrym adowkatem?Jak zostać dobrym adowkatem? Zawód adwokata jest jednym z najbardziej prestiżowych zawodów. Z roku na rok osób na uczelniach wyższych, które chciałaby w przyszłości wykonywać ten zawód przybywa.  Pierwsze kroki, aby stać się adwokatem Otóż w pierwszej kolejności należy […]
  • Outsourcować czy zatrudniać specjalistów IT?Outsourcować czy zatrudniać specjalistów IT? Pierwotny model firmy zakładał, że wszystkie zatrudnione osoby spotykają, oraz wykonują swoją pracę w jednym miejscu, zwykle w jednym budynku, pracując w wyznaczonych przez firmę godzinach, dzieląc się na poszczególne działy, oraz następnie […]
  • Jak zostać autoryzowanym doradcą na rynku NewConnect?Jak zostać autoryzowanym doradcą na rynku NewConnect? Rynek NewConnect prowadzony jest przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie i przeznaczony dla małych oraz średnich spółek akcyjnych, krótko działających lub dopiero powstających. Wprowadzenie ich do obrotu na rynku odbywa się przy […]
  • Archetyp marki – co dawni bohaterowie mają wspólnego z dzisiejszymi firmami?Archetyp marki – co dawni bohaterowie mają wspólnego z dzisiejszymi firmami? Podobnie jak charyzmatyczni przywódcy, silne marki posiadają określoną tożsamość - zestaw cech oraz wartości, jakimi kierują się we wszystkich działaniach. Potrafią zaspokajać potrzeby i wywoływać emocje. Dzięki temu są wiarygodne, a […]
  • Prezydent podpisał tarcze antykryzysową 2.0. Jaka bedzie pomoc w niej dla firm?Prezydent podpisał tarcze antykryzysową 2.0. Jaka bedzie pomoc w niej dla firm? Tarcza antykryzysowa działa od 1 kwietnia, jednak w piątek prezydent podpisał jej nowelizację w postaci tarczy 2.0. Zasadniczą częścią tej ustawy jest wsparcie przedsiębiorstw w czasie pandemii. Pozostałą część tarczy stanowią kwestie […]