Jak wskazują statystyki z roku na rok przybywa osób, które skarżą się, że doświadczyły mobbingu ze strony przełożonego. Aczkolwiek statystyki te są zaniżone, ponieważ nie każda osoba decyduje się ten problem zgłosić.
Czym jest mobbing?
Mobbing jest to nic innego, jak długofalowe uporczywe nękanie, ośmieszanie bądź zastraszanie pracownika. Działanie takie musi być świadome. Konsekwencją takiego postępowania jest zły stan psychiczny pokrzywdzonego. Czasami nawet prowadzący do depresji i prób samobójczych. Przy czym należy zaznaczyć, iż mobbingiem można nazwać wyłącznie czynność, która jest procesem długotrwałym. Jednorazowy incydent nie jest mobbingiem w świetle obowiązujących przepisów prawnych. Pełna definicja mobbingu została zawarta w art. 94 Kodeksu cywilnego.
Jak objawia się mobbing?
Otóż, aby być pewnym, że to mobbing muszą zostać spełnione następujące czynniki, do których należy zaliczyć:
- zachowania kierowane przeciwko pracownikowi
- zachowania uporczywe i długotrwałe
- zachowania polegające na nękaniu lub zastraszaniu w sposób ironiczny
- odizolowanie pracownika od reszty współpracowników
- bezpodstawna, nieustanna krytyka
- rozprowadzanie plotek i pomówień
- brak zaproszeń na wspólny lunch
Jak się bronić przed mobbingiem?
W większości przypadków osoba, która doświadcza mobbingu ze strony przełożonego jest zbyt wystraszona, aby o tym komukolwiek powiedzieć. Strach ten uwarunkowany jest możliwością utraty pracy. Ofiary mobbingu często mylnie uważają, że jeżeli będą cicho to sytuacja się sama jakoś ustabilizuje. Niestety tak nie jest. W ten sposób ofiara daje jeszcze większy sygnał osobie dopuszczającej się mobbingu, że takie zachowanie jest akceptowane przez ofiarę. Niepodważalnie skuteczną obroną przed mobbingiem jest to, aby mimo wszystko pokazywać, że jest się bardzo dobrym pracownikiem. Nawet, gdy w stronę ofiary wymyślane są różnego rodzaju pomówienia i sabotaże. Należy zadbać również o formalną komunikację przed napastnikiem. Dlatego też w sytuacji, gdy będzie potrzeba rozmowy z osobą prześladującą ważne jest, aby zadbać o świadków. Za każdym razem trzeba także nagrywać wszelkie oszczerstwa kierowane w stronę osoby będącej stroną pokrzywdzoną, ponieważ tylko dzięki świadkom i dowodom można będzie rościć z tytułu mobbingu ewentualne odszkodowanie i ukarania sprawcy. W sytuacji, gdy mobberem nie jest pracodawca, ale osoba pełniąca wyższe stanowisko, niż poszkodowany i jeżeli pracodawca nie rozwiąże tego problemu, to poszkodowany ma prawo pociągnąć do odpowiedzialności prawnej pracodawcę.