Archetyp marki – co dawni bohaterowie mają wspólnego z dzisiejszymi firmami?

Podobnie jak charyzmatyczni przywódcy, silne marki posiadają określoną tożsamość – zestaw cech oraz wartości, jakimi kierują się we wszystkich działaniach. Potrafią zaspokajać potrzeby i wywoływać emocje. Dzięki temu są wiarygodne, a konsumenci chętniej nawiązują z nimi trwałe relacje. Tym, co odróżnia je, od konkurencji jest świadomość tego, że ludźmi rządzą pragnienia. Niezmienne i niepodważalne. 

Czym jest archetyp marki

Wszystkie opowieści, wymyślone przez człowieka, opierają się na kilku głównych motywach. Szablonach, przewijających się w niezmiennej formie od czasów starożytnych. Podobnie jest w przypadku bohaterów. Chociaż każdy z nich posiada unikalny zestaw cech i wartości, dopasowanych zarówno do kontekstu, w jakim się znajduje, jak i własnej tożsamości, łączy ich jedno – potrzeba, której są uosobieniem. Buntownik, zawsze będzie wiązał się z wolnością, a mędrzec okazywał zrozumienie. Potrzeby charakteryzują się przede wszystkim tym, że są uniwersalne i instynktowne. Ich zaspokojenie pozwala natomiast na nawiązanie trwałej relacji z odbiorcą, utożsamienie się oraz wywołanie konkretnych emocji. Od tego, jaki archetyp marki wybierzesz, będą zależeć jej dalsze losy. Który z nich jest zatem najbliższy tożsamości twojej firmy? 

  • Mędrzec – źródłem jego siły jest wiedza, którą chętnie się dzieli
  • Władca – broni porządku i ustalonych reguł
  • Czarodziej – ma moce, których ty nie posiądziesz i wiedzę, której nie zrozumiesz
  • Dusza towarzystwa – umie ściągnąć na siebie uwagę i zainteresowanie
  • Buntownik – nieustannie dąży do zmiany 
  • Kochanek – jest gwarancją przyjemności i intymności 
  • Stwórca – chociaż potrafi stworzyć coś z niczego, woli pozostawać w cieniu 
  • Bohater – dokonuje niemożliwego, żeby inni mogli go podziwiać 
  • Odkrywca – wychodzi poza utarte schematy 
  • Towarzysz – nie zależy mu na sławie, tylko poczuciu przynależności 
  • Opiekun – cechuje go empatia i bezinteresowność 
  • Niewinna – dąży do szczęścia, wspominając beztroskę dzieciństwa

Dlaczego warto ustalić archetyp marki

Ustalenie odpowiedniego archetypu marki, ma szczególne znaczenie w kontekście dalszych działań wizerunkowych. Na jego podstawie określa się tożsamość organizacyjną i styl komunikacji. Rozumiejąc potrzeby konsumentów, można opracowywać skuteczne rozwiązania, a także wywoływać emocje, które stanowią podstawę nawiązywania trwałych relacji. Podobnie jak każdy z nas, marka potrzebuje twarzy. Spójny wizerunek i kluczowe wartości to podstawa w budowaniu zaufania oraz rozpoznawalności. Archetypy pełnią rolę drogowskazów, określających dalszy kierunek. Stanowią niezmienny fundament, podtrzymując markę i zapewniający jej stabilizację – również w obliczu problemów. 

Kiedy warto zadbać o drugi punkt widzenia?

Chociaż określenie potrzeb wydaje się banalnie proste, często jest to wyłącznie złudne wrażenie. Wybrany archetyp będzie przewijał się w komunikacji marki przez lata – pomagając lub szkodząc. Z tego względu, warto spojrzeć na wszystko  z drugiej perspektywy. Taką możliwość gwarantują konsultacje marketingowe, czyli rozmowy z ekspertami, pomagające określić spójną tożsamość marki, stworzyć kompleksową strategię oraz zabezpieczyć się przed niespójnościami w komunikacji. Konsekwentny wizerunek, wynikający bezpośrednio z archetypu marki, stanowi podstawę budowania wiarygodności i rozpoznawalności, a także pozwala dotrzeć do odpowiednich osób – tych, którzy utożsamiają się z wartościami firmy. 

Co dalej? 

Spójna komunikacja, to fundament silnego wizerunku – odpowiadającego na potrzeby konsumentów, wzbudzającego emocje i angażującego. Chociaż zmiany zachodzące wraz z upływem czasu są nieuniknione, określone wcześniej wartości oraz cechy stanowią nierozerwalne sedno, które nie ulega dezaktualizacji. Wręcz przeciwnie – to właśnie na jego podstawie, możliwe jest zbudowanie trwałej i elastycznej strategii. Odpornej na nieprzewidziane okoliczności, czy zmieniające się czasy. Niezależnie od tego, czy archetyp marki postanowiłeś określić samodzielnie, czy skorzystałeś z konsultacji marketingowych, odpowiednio wykorzystywany, może przełożyć się zarówno na korzyści biznesowe, jak i wizerunkowe. 

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]

Podobne posty

  • Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy w sieci?Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy w sieci? Wielu ekspertów marketingowych zwykle określa markę, jako zestaw strategii mających na celu generowanie pozytywnego wizerunku i skojarzeń dotyczących firmy. Kiedy są te same ceny i funkcjonalność, a nie ma sposobu, aby skupić się na estetyce, […]
  • Własna firma i współpraca z influencerami – tak czy nie?Własna firma i współpraca z influencerami – tak czy nie? Dzisiejsze działania marketingowe w dużej mierze powinny skupiać się na Internecie. Taka jest już specyfika dzisiejszego rynku, że ludzie mniej wierzą reklamom tradycyjnym, bardziej skupiając się na tym co znajdą w sieci. Nic więc dziwnego, że […]
  • Jak usprawnić działanie sklepu internetowego?Jak usprawnić działanie sklepu internetowego? W dobie dzisiejszych czasów coraz więcej osób decyduje się na założenie sklepu internetowego. Bowiem wiąże się z tym obniżenie kosztów prowadzonej działalności, jak również możliwość dotarcia do większego grona potencjalnych klientów. Czym […]
  • Jak rozwiązać problem z nieodpowiednią obsługą klienta?Jak rozwiązać problem z nieodpowiednią obsługą klienta? Straty finansowe wynikające ze złej obsługi klienta są podstępne, trudne do zauważenia, a nawet trudniejsze do obliczenia. Ale zamiast rozpaczać trzeba zrozumieć, gdzie ukryty jest problem i jak go rozwiązać.Teraz dużo mówią o marketingu i […]
  • Wyprzedź konkurencję skutecznie reklamując swoją firmę w Internecie!Wyprzedź konkurencję skutecznie reklamując swoją firmę w Internecie! Jeśli zdecydowałeś się na założenie własnej działalności z pewnością już dobrze wiesz, jak kluczowe dla jej sukcesu jest bycie dostrzeżonym w Internecie. Sieć to olbrzymie medium i trudno dobrać taką formę reklamy, która pozwoli Ci skutecznie […]