Archetyp marki – co dawni bohaterowie mają wspólnego z dzisiejszymi firmami?

Podobnie jak charyzmatyczni przywódcy, silne marki posiadają określoną tożsamość – zestaw cech oraz wartości, jakimi kierują się we wszystkich działaniach. Potrafią zaspokajać potrzeby i wywoływać emocje. Dzięki temu są wiarygodne, a konsumenci chętniej nawiązują z nimi trwałe relacje. Tym, co odróżnia je, od konkurencji jest świadomość tego, że ludźmi rządzą pragnienia. Niezmienne i niepodważalne. 

Czym jest archetyp marki

Wszystkie opowieści, wymyślone przez człowieka, opierają się na kilku głównych motywach. Szablonach, przewijających się w niezmiennej formie od czasów starożytnych. Podobnie jest w przypadku bohaterów. Chociaż każdy z nich posiada unikalny zestaw cech i wartości, dopasowanych zarówno do kontekstu, w jakim się znajduje, jak i własnej tożsamości, łączy ich jedno – potrzeba, której są uosobieniem. Buntownik, zawsze będzie wiązał się z wolnością, a mędrzec okazywał zrozumienie. Potrzeby charakteryzują się przede wszystkim tym, że są uniwersalne i instynktowne. Ich zaspokojenie pozwala natomiast na nawiązanie trwałej relacji z odbiorcą, utożsamienie się oraz wywołanie konkretnych emocji. Od tego, jaki archetyp marki wybierzesz, będą zależeć jej dalsze losy. Który z nich jest zatem najbliższy tożsamości twojej firmy? 

  • Mędrzec – źródłem jego siły jest wiedza, którą chętnie się dzieli
  • Władca – broni porządku i ustalonych reguł
  • Czarodziej – ma moce, których ty nie posiądziesz i wiedzę, której nie zrozumiesz
  • Dusza towarzystwa – umie ściągnąć na siebie uwagę i zainteresowanie
  • Buntownik – nieustannie dąży do zmiany 
  • Kochanek – jest gwarancją przyjemności i intymności 
  • Stwórca – chociaż potrafi stworzyć coś z niczego, woli pozostawać w cieniu 
  • Bohater – dokonuje niemożliwego, żeby inni mogli go podziwiać 
  • Odkrywca – wychodzi poza utarte schematy 
  • Towarzysz – nie zależy mu na sławie, tylko poczuciu przynależności 
  • Opiekun – cechuje go empatia i bezinteresowność 
  • Niewinna – dąży do szczęścia, wspominając beztroskę dzieciństwa

Dlaczego warto ustalić archetyp marki

Ustalenie odpowiedniego archetypu marki, ma szczególne znaczenie w kontekście dalszych działań wizerunkowych. Na jego podstawie określa się tożsamość organizacyjną i styl komunikacji. Rozumiejąc potrzeby konsumentów, można opracowywać skuteczne rozwiązania, a także wywoływać emocje, które stanowią podstawę nawiązywania trwałych relacji. Podobnie jak każdy z nas, marka potrzebuje twarzy. Spójny wizerunek i kluczowe wartości to podstawa w budowaniu zaufania oraz rozpoznawalności. Archetypy pełnią rolę drogowskazów, określających dalszy kierunek. Stanowią niezmienny fundament, podtrzymując markę i zapewniający jej stabilizację – również w obliczu problemów. 

Kiedy warto zadbać o drugi punkt widzenia?

Chociaż określenie potrzeb wydaje się banalnie proste, często jest to wyłącznie złudne wrażenie. Wybrany archetyp będzie przewijał się w komunikacji marki przez lata – pomagając lub szkodząc. Z tego względu, warto spojrzeć na wszystko  z drugiej perspektywy. Taką możliwość gwarantują konsultacje marketingowe, czyli rozmowy z ekspertami, pomagające określić spójną tożsamość marki, stworzyć kompleksową strategię oraz zabezpieczyć się przed niespójnościami w komunikacji. Konsekwentny wizerunek, wynikający bezpośrednio z archetypu marki, stanowi podstawę budowania wiarygodności i rozpoznawalności, a także pozwala dotrzeć do odpowiednich osób – tych, którzy utożsamiają się z wartościami firmy. 

Co dalej? 

Spójna komunikacja, to fundament silnego wizerunku – odpowiadającego na potrzeby konsumentów, wzbudzającego emocje i angażującego. Chociaż zmiany zachodzące wraz z upływem czasu są nieuniknione, określone wcześniej wartości oraz cechy stanowią nierozerwalne sedno, które nie ulega dezaktualizacji. Wręcz przeciwnie – to właśnie na jego podstawie, możliwe jest zbudowanie trwałej i elastycznej strategii. Odpornej na nieprzewidziane okoliczności, czy zmieniające się czasy. Niezależnie od tego, czy archetyp marki postanowiłeś określić samodzielnie, czy skorzystałeś z konsultacji marketingowych, odpowiednio wykorzystywany, może przełożyć się zarówno na korzyści biznesowe, jak i wizerunkowe. 

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]

Podobne posty

  • Gaz dla firm – czy jest szansą na poprawę klimatu?Gaz dla firm – czy jest szansą na poprawę klimatu? Polska gospodarka wyróżnia się na tle innych krajów Europy wysokim spalaniem węgla, a co za tym idzie emisją dwutlenku węgla i innych gazów do atmosfery. Strategia Energetyczna do 2050 roku zakłada, że w naszym kraju na znaczeniu mają zyskać […]
  • Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze?Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze? Kiedy pracujemy przy komputerze, powinniśmy zadbać o odpowiednie stanowisko pracy. Powinno ciekawie się prezentować i jednocześnie być ergonomiczne. Z pewnością nie jest to najłatwiejsze zadanie i części osób może sprawić trudność. Na jakie […]
  • Czym charakteryzuje się spółka komandytowa?Czym charakteryzuje się spółka komandytowa? Spółka komandytowa należy do kategorii spółek osobowych. Jej główną cechą jest trwały skład spółki, jak również brak wyodrębnionych organów prowadzących sprawy spółki. Czym jest spółka komandytowa? Spółka komandytowa jest dobrym […]
  • Czy założenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest trudne?Czy założenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest trudne? Większość z osób pracujących na etacie co jakiś czas zastanawia się nad tym, jak wyglądałoby ich życie, gdyby pracowali na własny rachunek, zakładając działalność gospodarczą. Wielu z nas w pewnym momencie życia decyduje się na ten krok, inni […]
  • Czym charakteryzuje się spółka akcyjna?Czym charakteryzuje się spółka akcyjna? Spółka akcyjna działa na podstawie kodeksu spółek handlowych. Jest to popularny rodzaj spółki w gospodarce wolnorynkowej spółek kapitałowych. Czym jest spółka akcyjna? Spółka akcyjna jest to jedna z form prawnych, w których można prowadzić […]