Archetyp marki – co dawni bohaterowie mają wspólnego z dzisiejszymi firmami?

Podobnie jak charyzmatyczni przywódcy, silne marki posiadają określoną tożsamość – zestaw cech oraz wartości, jakimi kierują się we wszystkich działaniach. Potrafią zaspokajać potrzeby i wywoływać emocje. Dzięki temu są wiarygodne, a konsumenci chętniej nawiązują z nimi trwałe relacje. Tym, co odróżnia je, od konkurencji jest świadomość tego, że ludźmi rządzą pragnienia. Niezmienne i niepodważalne. 

Czym jest archetyp marki

Wszystkie opowieści, wymyślone przez człowieka, opierają się na kilku głównych motywach. Szablonach, przewijających się w niezmiennej formie od czasów starożytnych. Podobnie jest w przypadku bohaterów. Chociaż każdy z nich posiada unikalny zestaw cech i wartości, dopasowanych zarówno do kontekstu, w jakim się znajduje, jak i własnej tożsamości, łączy ich jedno – potrzeba, której są uosobieniem. Buntownik, zawsze będzie wiązał się z wolnością, a mędrzec okazywał zrozumienie. Potrzeby charakteryzują się przede wszystkim tym, że są uniwersalne i instynktowne. Ich zaspokojenie pozwala natomiast na nawiązanie trwałej relacji z odbiorcą, utożsamienie się oraz wywołanie konkretnych emocji. Od tego, jaki archetyp marki wybierzesz, będą zależeć jej dalsze losy. Który z nich jest zatem najbliższy tożsamości twojej firmy? 

  • Mędrzec – źródłem jego siły jest wiedza, którą chętnie się dzieli
  • Władca – broni porządku i ustalonych reguł
  • Czarodziej – ma moce, których ty nie posiądziesz i wiedzę, której nie zrozumiesz
  • Dusza towarzystwa – umie ściągnąć na siebie uwagę i zainteresowanie
  • Buntownik – nieustannie dąży do zmiany 
  • Kochanek – jest gwarancją przyjemności i intymności 
  • Stwórca – chociaż potrafi stworzyć coś z niczego, woli pozostawać w cieniu 
  • Bohater – dokonuje niemożliwego, żeby inni mogli go podziwiać 
  • Odkrywca – wychodzi poza utarte schematy 
  • Towarzysz – nie zależy mu na sławie, tylko poczuciu przynależności 
  • Opiekun – cechuje go empatia i bezinteresowność 
  • Niewinna – dąży do szczęścia, wspominając beztroskę dzieciństwa

Dlaczego warto ustalić archetyp marki

Ustalenie odpowiedniego archetypu marki, ma szczególne znaczenie w kontekście dalszych działań wizerunkowych. Na jego podstawie określa się tożsamość organizacyjną i styl komunikacji. Rozumiejąc potrzeby konsumentów, można opracowywać skuteczne rozwiązania, a także wywoływać emocje, które stanowią podstawę nawiązywania trwałych relacji. Podobnie jak każdy z nas, marka potrzebuje twarzy. Spójny wizerunek i kluczowe wartości to podstawa w budowaniu zaufania oraz rozpoznawalności. Archetypy pełnią rolę drogowskazów, określających dalszy kierunek. Stanowią niezmienny fundament, podtrzymując markę i zapewniający jej stabilizację – również w obliczu problemów. 

Kiedy warto zadbać o drugi punkt widzenia?

Chociaż określenie potrzeb wydaje się banalnie proste, często jest to wyłącznie złudne wrażenie. Wybrany archetyp będzie przewijał się w komunikacji marki przez lata – pomagając lub szkodząc. Z tego względu, warto spojrzeć na wszystko  z drugiej perspektywy. Taką możliwość gwarantują konsultacje marketingowe, czyli rozmowy z ekspertami, pomagające określić spójną tożsamość marki, stworzyć kompleksową strategię oraz zabezpieczyć się przed niespójnościami w komunikacji. Konsekwentny wizerunek, wynikający bezpośrednio z archetypu marki, stanowi podstawę budowania wiarygodności i rozpoznawalności, a także pozwala dotrzeć do odpowiednich osób – tych, którzy utożsamiają się z wartościami firmy. 

Co dalej? 

Spójna komunikacja, to fundament silnego wizerunku – odpowiadającego na potrzeby konsumentów, wzbudzającego emocje i angażującego. Chociaż zmiany zachodzące wraz z upływem czasu są nieuniknione, określone wcześniej wartości oraz cechy stanowią nierozerwalne sedno, które nie ulega dezaktualizacji. Wręcz przeciwnie – to właśnie na jego podstawie, możliwe jest zbudowanie trwałej i elastycznej strategii. Odpornej na nieprzewidziane okoliczności, czy zmieniające się czasy. Niezależnie od tego, czy archetyp marki postanowiłeś określić samodzielnie, czy skorzystałeś z konsultacji marketingowych, odpowiednio wykorzystywany, może przełożyć się zarówno na korzyści biznesowe, jak i wizerunkowe. 

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]

Podobne posty

  • Jak usprawnić działanie sklepu internetowego?Jak usprawnić działanie sklepu internetowego? W dobie dzisiejszych czasów coraz więcej osób decyduje się na założenie sklepu internetowego. Bowiem wiąże się z tym obniżenie kosztów prowadzonej działalności, jak również możliwość dotarcia do większego grona potencjalnych klientów. Czym […]
  • Czym charakteryzuje się spółka komandytowa?Czym charakteryzuje się spółka komandytowa? Spółka komandytowa należy do kategorii spółek osobowych. Jej główną cechą jest trwały skład spółki, jak również brak wyodrębnionych organów prowadzących sprawy spółki. Czym jest spółka komandytowa? Spółka komandytowa jest dobrym […]
  • Własna firma i współpraca z influencerami – tak czy nie?Własna firma i współpraca z influencerami – tak czy nie? Dzisiejsze działania marketingowe w dużej mierze powinny skupiać się na Internecie. Taka jest już specyfika dzisiejszego rynku, że ludzie mniej wierzą reklamom tradycyjnym, bardziej skupiając się na tym co znajdą w sieci. Nic więc dziwnego, że […]
  • Czym jest Internet Rzeczy i jak go wykorzystywać?Czym jest Internet Rzeczy i jak go wykorzystywać? Nowoczesne technologie są coraz intensywniej stosowane w życiu codziennym oraz biznesowym. Śmiało wkraczają także do różnych gałęzi gospodarki, choćby do przemysłu lub transportu. W wielu przypadkach sięga się obecnie po rozwiązania […]
  • Jakie samochody Polacy wypożyczają najczęściej?Jakie samochody Polacy wypożyczają najczęściej? Z roku na rok, coraz więcej osób korzysta z wypożyczalni samochodów, wynajmując auto, które w konkretnej chwili jest potrzebne. Przekłada się to na ilość firm działających na terenach danych województw i miast. Konkurencyjność ofert ma […]